Szonja látta, olvasta, hallotta, és mondja, mondja, mondja.

Sting, Sting, Sting, az jó*

Sosem voltam Sting-rajongó. Van persze néhány dala, amelyet elkerülhetetlen módon megismert az ember, ha rádiót hallgatott az utóbbi tizenöt-húsz évben, de valahogy mégsem. Aztán tegnap este úgy adódott, hogy ott ültem egy telt házas arénában, a színpadon Sting meg a zenekara, és a teljes londoni Royal Philharmonic Orchestra, az alkaloma a Symphonicity turné magyar állomása. Ha nem Stingék dalai szólnak, akkor is érdekes lett volna a rock és komolyzene kombó, zenész múltamból fakadóan főként, így meg aztán főként az volt. Azzal együtt, hogy a Gordon Sumnerként anyakönyvezett énekes barátjának, bizonyos Chris Bottinak köszönhetően a Shape Of My Heart és az If I Ever Lose My Faith In You szinfonikus verzióját a Boston Pops kíséretében meghallgattam párszor.

Az utóbbi dallal nyitó koncert azonban olyan hatást tett rám, amilyenre bevallom, nem számítottam. Szép estének nézek elébe, gondoltam, de hogy ennyire? a képzeletbeli tinta még meg sem száradt a cikken, amit kenyéradómnak írtam, így az abban foglaltak ismétlése helyett inkább csak linkelem, hogy olvassátok el itt – a blogba inkább benyomásokat tartogattam.

Például azt, hogy mennyire lazák voltak Royalék. Steven Mercurio már akkor is szimpatikus volt, amikor telefonon interjúzhattam vele a koncerttel kapcsolatosan, a tegnap estét azonban végigpattogta zenekara élén, akik amellett, hogy várbeli profik, azzal a derűvel játszottak, amit annak idejn annyiszor ki akart belőlünk is csiholni az ifjúsági szimfonikus zenekar vezetője, kevés sikerrel. Mit derűvel… bolondoztak is, egyenesen, amikor a koncert vége felé a látványelem a felpattanó rezes osztag lett, például.

Akár tegnap is készülhetett volna - a sting.blog.hu képe

Aztán volt egészen egyedi koreográfia, Jo Lawry, a vokalista (gyönyörű hang és nő), Dominic Miller és Sting részvételével. A sztorik mellett voltak olyan poénok, mint a vámpírsztorira vett Moon Over Bourbon Street, no és Sting hastáncosnak is felcsapott a Desert Rose-ban. Ahol egyébként Cheb Mami részét legalábbis részben ő énekelte. egyszer hatvanöt, majd húsz, huszonöt perc után vagy hetven percet énekelt, aztán egy kíséret nélkül előadott dallal eresztett szélnek, miután megtapsoltatott, megénekeltetett mindenkit. A közönség pedig tapsolt, őrjöngött, dobogott, azt hiszem, ezt nevezik zajos sikernek. Ha mégsem, akkor nem tudom, hogy mit.

De ami rám a legnagyobb hatást tette, az az énekes arca volt. Minden bizonnyal nem lehet egyszerű elvonatkoztatni egy több mint tizenkétezer fős közönségtől és egy hatalmas arénától, úgy énekelni, mintha intim közegben árulhatná el az ember legbelsőbb érzéseit egy nőnek. Újra elbúcsúzni az évtizedek óta halott apától. Elmondani egy fájdalmas történetet. Stingnek azonban mindez sikerült, mindig ott volt abban az érzésben, hangulatban, pillanatban, dalban, száz százalékban, amit éppen énekelt. Tűzijáték, tánckar, fényorgia és minden egyéb nélkül, szinte minimalista színpadképben.  Őszintén elvarázsolt, valóban hatott rám, maradandó élményt, sőt – életem egyik legnagyobb koncertélményét nyújtotta. És ne feledjük el, hogy előadónk közel hatvanévesen érzi kötelezőnek azt, hogy ne a neve, hanem teljesítménye beszéljen helyette.

 

 

*A megboldogult Danubius rádió spotjában elhangzott mondat családi szállóige

Hozzászólások: "Sting, Sting, Sting, az jó*" (8)

  1. Gyula néni szerint:

    gondolkoztam én is ezen a sting dolgon, hogy én miként aposztrofálnám magam, mert nem vagyok kifejezett fan, de nem is terekem el a rádiót, ha az ő dalai mennek. kellemesek a dalai, és minőségiek, de hát ő mindig is ezt a vonalat képviselte. így teljes mértékben értem, hogy miért is lehetett rád ekkora hatással a koncert.

    épp most töltöm le apunak az omega rhapsody című albumát, amin szintén a régi omega dalok vannak szimfonikus köntösbe bűjtatva. anno kóbor jancsi bácsi “anyázott” is a bumerángban, hogy ők már bőven dolgoztak a felvételeken, amikor kiderült, hogy sting bácsi jön a Symphonicity turnéjával pestre, és biztos volt benne, hogy majd rá fogják fogni, hogy koppintott… mindezt csak azért írtam le, kitérőként, mert lejátszottak a bumerángban pár régi-új dalt, és ugyan én sosem voltam omega fan, de olyan jól estek ezek a dalok, és valóban van a szimfonikus hangzásban valami sokkal mélyebb, intimebb, amit egy basszus- vagy egy elektromos gitár nem tud átadni – holott én inkább erre vagyok kihegyezve, és a Metallica Whiskey in the jar-jának basszusbelépője minden egyes alkalommal kiráz a bőrömből, és képes vagyok a számnak csak ezt a 3 másodpercét meghallgatni 20* egymás után…
    Szóval csak azt akartam mondani, hogy tudom, miről beszélsz 😀 És örülök, hogy nagyon jól érezted magad :)))

    • Lehet, hogy a minőségi zene kritériuma az is, hogy különösebb ismeret nélkül is nagy élvezetet tud szerezni, mivel JÓ.
      🙂

  2. Szonja, nagyon jó dologra vállalkoztál. Vannak, akik hülyítik a népet, te tanítod. Adok neked egy plusz pontot.

    • Ez nagyon jól esett, Péter, köszönöm! Már az is elég, ha elgondolkoztatom, vagy esetleg valaki érez valamit, ha ezeket elolvassa. És… még egyszer köszönöm:)

  3. Ez jó kis poszt volt, Szonja! Én sem vagyok fan, de elismerem a művész úr kvalitásait. Nagy élmény lehetett, és szépen megörökítetted nekünk!
    Az utolsó bekezdést külön köszönöm!

  4. […] talán most nem is érdemes kitérnem: az előző poszt elég mélyen elemezte, hogy abban a koncertben az If I Ever Lose My Faith In You elszúrt […]

  5. […] blog legelső bejegyzéseinek egyikét arról a koncertről írtam, amit tavaly Sting adott Budapesten, és ami életem talán […]

  6. […] időrendben a leghamarabb, hanem azért is, mert ez a blog is vele kezdődött. Ugye emlékszünk a bejegyzésre? Bizony, rég volt, de igaz is volt. Ahogy a művelt angol mondaná, I have a soft spot for him […]

Hozzászólás